lunes, 7 de diciembre de 2009

El retard de l'L9 costa 16 milions per adaptar els trens a altres línies


El contracte de 50 trens va canviar l'any 2006 per l'endarreriment de les obres

La previsió del govern era estrenar el primer tram de la nova línia L9 de metro el 2007. El contracte signat amb Alstom pel subministrament de 50 trens així ho contemplava. El setembre del 2006, però, el contracte es modificava perquè ja quedava clar que el calendari no es compliria. Per no desaprofitar els trens, es va acordar modificar-los tècnicament perquè poguessin circular per altres línies no automatitzades de Barcelona. Els canvis i l'ajornament de l'entrega ha costat 16 milions d'euros.

La modificació del contracte amb el fabricant Alstom es feia el setembre del 2006, quan ja es tenia clar que era impossible posar en funcionament l'L9 en un any. Per una banda, les tuneladores trobaven imprevistos al subsòl i el ritme constructiu s'alentia (alguna va estar aturada durant mesos, com passa ara amb la de la Zona Franca). A més, el govern va decidir auditar tot el projecte constructiu després de l'esfondrament de l'L5 al Carmel i la revisió va incloure la modificació del túnel a la zona de la Sagrera. El 2006, doncs, se signava una addenda al contracte amb Alstom per tal de modificar tècnicament els trens comprats per tal que es poguessin posar en funcionament en altres línies del metro barceloní que no funcionen automàticament, com ara l'L9.

L'adaptació dels trens es calculava en 8,32 milions. Però el calendari d'entregues dels trens i el cost de l'arrendament també suposava un sobrecost del contracte. L'última entrega de trens estava prevista a l'octubre de l'any passat, però el setembre del 2007 es tornava a modificar el contracte pels últims setze trens pendents de lliurar a l'administració catalana. Aquella entrega s'aplaçava per tal de fer-la efectiva entre el març d'aquest any i el juny del que ve. Per l'ajornament, Alstom facturaria en concepte de manteniment i emmagatzematge dels combois un sobrecost fix de 3 milions i un de variable d'un màxim de 5 –en funció del preu dels aprovisionaments de materials i elements. En total, el contracte s'encaria en més de 16 milions d'euros. Així ho ha estimat la Sindicatura de Comptes de la Generalitat en l'informe sobre l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) d'aquest mes de juny. El sobrecost es pagarà formant part de les quotes periòdiques establertes en el contracte del pagament total dels trens. Malgrat el sobrecost, el contracte ha acabat resultant més barat per a la Generalitat perquè l'addenda signada el setembre del 2006 preveia unes revisions de preu d'11 milions d'euros, mentre que el contracte marc signat inicialment amb Alstom les establia en 24 milions. El cost total del contracte marc era de 488,32 milions, mentre que el de la modificació s'ha tancat en 472,96 milions.

No hay comentarios: