lunes, 22 de junio de 2009

L9: Canvi de capçal a Havaneres


Els tècnics canviaran a 55 metres de profunditat el capçal de la tuneladora que ha d'afrontar el tram central fins a Mandri. Caldrà construir una gran galeria perquè el túnel no passa per la vertical del pou


La plaça Havaneres, al barri dels Indians de Barcelona, viurà en els pròxims mesos una singular operació d'enginyeria. O potser caldria anomenar-ho cirurgia de grans dimensions. Es tracta de substituir un capçal d'una tuneladora situada a 55 metres de profunditat. L'element de més complicació, però, no és l'alçada del pou sinó el fet que la tuneladora no passa per la vertical del pou, sinó uns metres més enllà. L'operació serà extraordinàriament lenta i durarà un any.

L'operació de canvi de capçal estava prevista des que el departament de Política Territorial va canviar el projecte constructiu de la línia ara fa poc més d'un any. Amb el canvi, la línia baixava a més profunditat, per trobar un terreny més homogeni, encara que més dur. D'aquí que calgui fer el canvi de capçal i preparar la tuneladora per atacar el tram més muntanyós de tota la línia, que ha d'acabar a l'estació de Mandri.

El pou d'Havaneres ja fa temps que està obert. El seu primer ús va ser per treure l'altra tuneladora que estava excavant a la zona i que ara està encallada a la Zona Franca. Per desmuntar aquesta màquina només va caldre baixar a 30 metres de profunditat, en una operació que es va dur a terme durant l'estiu del 2008.

Acabada aquesta operació, cap a finals d'any, es va començar a ampliar la profunditat del pou, operació que encara no ha acabat. El responsable d'obres subterrànies del departament d'Obres Públiques, Jordi Jubany, explica que la zona del pou és de granit molt dur, cosa que garanteix treballar amb seguretat, però que allarga la perforació.

Explosions controlades
El mètode escollit per construir el pou són les voladures controlades. El problema és que la zona d'Havaneres està molt densament poblada i això obliga a treballar amb poca càrrega d'explosius per no molestar els veïns. De la trentena de metres que quedaven per excavar a principis d'any se n'han perforat poc més de la meitat, per la qual cosa és segur que els treballs d'excavació duraran tot l'estiu.

La tasca, però, no haurà acabat al final del pou. Llavors caldrà excavar una galeria per arribar al lloc on està parada la tuneladora. Serà una galeria gran, de més de 12 metres d'alçada i uns quatre d'amplada per poder substituir el capçal de la tuneladora.

Serà probablement la part més complicada de l'operació, ja que el capçal de la tuneladora pesa unes 200 tones. Això obligarà a trobar alguna solució per arrossegar el voluminós capçal fins a la vertical del pou per poder ser aixecat per una grua de grans dimensions. El més probable és que s'opti per posar-hi dos rails i una plataforma a la galeria per poder arrossegar tota l'estructura.

Evitar les pedres grans
Un cop s'hagi tret el capçal, s'haurà d'invertir l'operació per col·locar el nou. Jubany explica que la nova peça serà molt diferent de l'anterior. Fins a Mandri el terreny serà de roca dura, amb granits i pissarres, cosa que obliga a incorporar un capçal amb obertures molt més petites de les que tenia fins ara. "El capçal era més obert perquè havia treballat amb una zona mixta amb sòls més tous, però ara entrem en una zona de roca dura", afirma Jubany. Les obertures de la tuneladora de roca dura són molt petites per evitar que entrin pedres de grans dimensions que podrien danyar la maquinària del capçal.

1 comentario:

Anónimo dijo...

El veïns estem farts de sorolls, portem quasi be 5 anys així i ja no podem mes. Estem a punt de passar a l’acció i penja pancartes i mobilitzar-nos, ja que el president de AAVV es totalment inoperant i mai a defensat els interessos del veïns. Un any mes no podem aguantar ja serien 6 anys sense plaça, i mai ha hagut compensacions per el veïns.