domingo, 24 de mayo de 2009

L'estació de la Sagrera tindrà sis edificis sobre les andanes


Un cop garantida l'obra per Foment, l'Ajuntament projecta els immobles sobre les vies. La L9 de metro i els busos hi pararan des del primer dia. El TGV i Rodalies podrien passar-hi el 2012, però sense aturar-s'hi


La Sagrera ha vist l'albera aquesta setmana. Després de 15 anys de plànols sense finançament assegurat, el compromís de Foment de començar a construir l'estació permetrà a la ciutat desencallar alguna cosa més que la nova gran estació de la ciutat, ja que sense estació no tenia sentit cobrir la planxa de vies des del pont de Felip II fins al carrer Potosí, ja ben a prop del nus de la Trinitat, ni habilitar els nous tallers que substituiran els de Sant Andreu Comtal ni fer els sis edificis que hi haurà sobre les andanes i les vies.

Mentre l'Adif prepara ara el projecte d'estació sota terra a corre-cuita per mirar d'estrenar-la el 2012, l'Ajuntament de Barcelona té encara dos anys de marge per projectar els 180.000 m2 d'edificis que s'aixecaran sobre els tres nivells soterrats d'estació. Hi haurà dos hotels, dos blocs d'oficines i dos immobles més amb un ús per determinar.

"La Sagrera serà un pol de nous llocs de treball, no només lligats a una estació amb cent milions de passatgers anuals", preveu el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Ramon Garcia Bragado. A banda del compromís d'arrencar el projecte, l'Ajuntament valora quasi en la mateixa mesura la "garantia" que Foment acabarà l'equipament més enllà de les plusvàlues o del rendiment econòmic que a partir del 2011 es pugui obtenir de la comercialització dels sis edificis.

Han passat tres dècades des que es va construir l'estació de Sants, i la Sagrera serà tot el contrari. "En lloc d'una estació escampada linealment per un primer pis soterrat i amb una gran plaça a sobre, amb els afegitons actuals sobre l'estació que s'hi han anat enquibint, la Sagrera tindrà alta velocitat (TGV), Rodalies, autobusos i metro sota terra en tres nivells, i cap amunt edificis per treballar-hi", pronostica Bragado.

La complexitat de l'operació obliga a la prudència, pel que fa a previsions d'aturades dels trens. Rodalies ja circula per la xicana que s'hi ha habilitat per poder alliberar els quasi 200 metres d'amplada que tindrà el forat de l'estació entre Felip I i el pont del Treball Digne. El TGV hi circularà el 2012, bé sigui paral·lel a aquest by pass adaptant-hi l'amplada d'AVE o per la via definitiva ja construïda a l'andana de l'estació. Una altra cosa serà que els AVE arribin a temps de fer-hi parada, i que estiguin enllestides les connexions amb els altres transports.

Sembla quasi assegurada la presència de la línia 9 del metro -que aquesta tardor ja comença a funcionar fins ben a prop de la futura estació- i la dels autobusos urbans i interurbans. L'actual parada d'autocars i línies regulars de l'estació del Nord es traslladarà a la Sagrera, soterrada i al cantó de muntanya. Actualment ja es construeixen els murs dels laterals que permetran l'accés viari a l'estació i també a l'aparcament dels autobusos.

No hay comentarios: