miércoles, 14 de octubre de 2009

La línia 9 es prepara per al gran repte de travessar el Llobregat


La complexitat geològica del tram planteja un difícil examen a la tuneladora. La nova línia ja va tenir problemes per travessar el Besòs al Bon Pastor l'any 2005 i n'ha tingut en l'últim mig any a la Zona Franca

El tram trampa. Així es podria definir el pas de la línia 9 per sota del riu Llobregat. La tuneladora està a punt de superar amb èxit el pas pel nucli urbà del Prat de Llobregat, però en les pròximes setmanes -potser mesos- haurà d'afrontar un difícil examen. La complexitat geològica dels terrenys que hi ha al voltant dels rius i els precedents de la mateixa línia 9 al Besòs i a la Zona Franca no conviden a l'optimisme.

Entre els tècnics del departament d'Obres Públiques, però, hi ha confiança que el pas per sota el riu no suposi un nou retard en les obres. L'experiència que ha adquirit en aquests anys la direcció d'obra és elevada, però el record del pas pel Besòs és obligat, ja que va ser el primer gran incident de la ja llarga història de la línia 9.

A finals del 2004, després d'haver superat amb èxit les argiles de Badalona i un tram de granit prop del mateix riu, la tuneladora es va quedar encallada. La presència no prevista de còdols, granits i graves va desgastar les eines de tall del capçal de la màquina, que es va haver d'aturar per poder fer arriscades operacions de manteniment. Va ser un dels primers cops en què es van utilitzar bussejadors per canviar les peces malmeses i, amb penes i treballs, poder arribar al carrer Sant Adrià, ja a la riba barcelonina del Besòs. El canvi de peces que es va fer dins el túnel no va ser suficient per poder arribar fins a l'estació del Bon Pastor, on s'estava excavant un pou. Es va optar per una solució més dràstica: obrir un pou enmig del carrer per fer avançar uns centenars de metres la reparació de la màquina.

La situació del Besòs té molts paral·lelismes amb la que es viu des de fa cinc mesos al passeig de la Zona Franca. Curiosament la protagonista és la mateixa tuneladora que al Besòs, que també ha quedat frenada per l'aparició al subsòl de materials més durs del que es preveia. Tal com va avançar l'AVUI, l'aparició de còdols i blocs de gres de grans dimensions va trencar els elements de tall de la tuneladora i va desgastar-ne el capçal.

Aquesta vegada, però, la solució dels tècnics és diferent que al Besòs. La solució per la qual han optat els tècnics és la de construir un tap de formigó amb injeccions des de la superfície, ja que construir un pou a cel obert hauria requerit desviar el col·lector de la mateixa avinguda. El mal estat del col·lector, a més, obliga a extremar les precaucions a l'hora d'injectar aquest formigó. El tap permetrà aïllar el capçal de la tuneladora i fer les reparacions sense la presència d'aigua.

Les tuneladores de la L9 no són les úniques que han tingut problemes a l'hora de perforar a l'entorn dels rius. També els tècnics d'Adif s'estan trobant més dificultats de les previstes al túnel que s'obre entre Montcada i el nus de la Trinitat, també amb el Besòs com a protagonista.

No hay comentarios: